Overprikkeling verminderen met voeding?

Ben jij iemand die snel overprikkeld is en emotioneel nogal wat op en neer kan gaan op een dag? Loopt jouw batterij op een dag heel snel leeg. Heb je het gevoel alsof je een energielek hebt?


Dat heeft niet alleen effect op hoe jij je in je hoofd voelt, maar ook op je lichaam en dat vergeten we vaak. Want zoals ik wel vaker zeg en waarschijnlijk nog 1000x ga zeggen: Alles heeft invloed op elkaar. Met mijn holistische visie kijk ik altijd naar het geheel als mensen klachten hebben. Stel iemand komt bij mij met slaapproblemen, dan kijken we naar mindset, ontspanning, hormonen, voeding, beweging en ook de omgeving. Vaak leggen we alleen niet de link met voeding en klachten als onrust en overprikkeling. De verkeerde voeding kan dus letterlijk ervoor zorgen dat jij meer gespannen bent en sneller overprikkeld raakt. Als jouw lichaam overbelast wordt door bepaalde voedingsmiddelen/stoffen (waar jij je niet eens bewust van hoeft te zijn) heeft dat gevolgen voor hoe jij voelt en wat je doet. Als je allergisch bent voor noten is dat vaak levensbedreigend en zijn de signalen dus heel duidelijk aanwezig. Het is veel lastiger om te bepalen of jij gevoeliger bent voor bepaalde voedingsstoffen en daardoor sneller overprikkeld raakt


Je kan dus nog zoveel rust pakken en mediteren maar voeding kan er steeds weer voor zorgen dat je overprikkeld raakt en een energielek hebt. Even wat algemene tips voor jou om mee aan de slag te gaan. Zorg voor blije darmen Zover ik mij kan herinneren heb ik altijd darmklachten gehad. Ik heb heel wat onderzoeken gehad, maar in de reguliere zorg werd er nooit wat gevonden. Tot ik een bloedonderzoek ging doen en erachter kwam dat ik bepaalde voedingsmiddelen beter kon vermijden. Dit had bij mij voornamelijk met mijn darmen te maken. Je darmflora is dus erg belangrijk. Via ontlasting onderzoek of een bloedtest kan je testen hoe dit voor jou zit. Sowieso is het ook goed voor je darmen als je met de volgende punten aan de slag gaat. Liefde voor vetten Nog veel te vaak hoor ik om mij heen dat je vetten moet vermijden. Het grootste gedeelte van je brein bestaat uit vet. Met name omega 3 vetzuren zijn mega belangrijk voor ons. Essentiële vetzuren hebben we dus echt nodig! Denk aan: extra vierge olijfolie, noten, vette vis en avocado. Het is ook zeker aan te raden om op advies van een professional de juiste omega 3 supplementen te gaan slikken. Relax met magnesium

Natuurlijk zijn alle mineralen heel erg belangrijk, maar juist magnesium is extra belangrijk om te kunnen ontspannen. Door teveel stress en overprikkeling ontstaat er al heel snel een tekort aan magnesium. Dit merk je vaak aan teveel spierspanning, onrust en angst. Ik raad daarom heel vaak aan om magnesium supplementen te nemen. Het is wel echt belangrijk om te weten dat er echt een verschil zit in de kwaliteit van supplementen. Ga dus niet zomaar wat slikken. Natuurlijk en nog eens natuurlijk Het is misschien logisch maar eet zo natuurlijk mogelijk. Daarbij is het ook aan te raden om zoveel mogelijk groente te eten. Maar slechts een klein percentage Nederlanders eet elke dag voldoende groente. Ga dus opzoek naar manieren om meer groente binnen te krijgen! Kook daarbij zo natuurlijk mogelijk met zo min mogelijk pakjes en zakjes.


Let op stimulerende voedingsmiddelen

Het kan nogal verleidelijk zijn om te kiezen voor een blikje energydrink of een extra kopje koffie als je oververmoeid bent. Heel even krijg je dan weer die kick, maar al vrij snel gaat dat weer omlaag en kan je juist onrustig worden. Ze prikkelen je zenuwstelsel, waardoor je nog sneller uit balans raakt. Cafeïne Rijke dranken zoals thee, koffie, energydrink en cacao vallen hieronder. Maar ook alcohol en roken.


Intuïtief eten

Dit klinkt altijd een beetje vaag, maar als hoogsensitief persoon kan jij als geen ander aanvoelen wat jouw lichaam nodig heeft. Alleen zijn we vaak die connectie met ons lijf kwijt. Er bestaat geen one-size-fits-all aanpak en daarom mag je echt op zoek gaan naar wat voor jou werkt. Waar voel jij je lekker bij? Waar krijg jij energie van? Helaas laten we ons nog veel te vaak leiden door wat andere mensen vinden hoe we zouden moeten eten. Jij bent uniek en daarom mag jij ook gaan leven naar je eigen gevoel. Human design kan daar een mooie tool voor zijn.



4 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Ja, ik wil heel graag meer informatie!

Wil jij je aanmelden voor sessie of heb jij een vraag? Vul dan onderstaand formulier in en vermeld daarbij waarom je het formulier invult.  (houd je ongewenste mailbox in de gaten)

©Daphne Hieltjes 2021  | Algemene voorwaarden Privacy verklaring Copyright